logo TENEDLE

MUSICFRAMES (Olanda) – Ottobre 2015

Tenedle (Dimitri Niccolai) start zijn werk als componist en liedjesschrijver in het project ‘Laughing Silence‘ in Italië (Florence) in de jaren ’80/midden jaren ’90. In zijn muziek maakt hij gebruik van synthesizers en samples die hij aanvult met akoestische instrumenten (piano, gitaar en bas) en zo een heel eigen ambiance creëert. Een sfeer waarbij de melodie voorop staat, die wordt ondergedompeld in ingenieuze arrangementen die bol staan van ornamenten en versieringen. Een werkwijze die steeds terug te vinden is in zijn werk. Tegenwoordig woont Tenedle in Nederland en bracht inmiddels zes albums op de markt. Zijn nieuwste werk ‘Odd to Love’ is een ode aan Emily Dickinson. Een dichteres wiens poëzie een lyrische weerspiegeling is van haar leefwereld die zich vooral afspeelde binnen de muren van haar huis. Tenedle volgt deze weerspiegeling op de voet en brengt hem muzikaal in kaart. Zijn muziek is ritmisch, zonder gebruik van akoestische drums. Wel horen we drumcomputers en zitten de arrangementen zo in elkaar dat de instrumenten samen één ritmisch geheel vormen. Fraai zijn de onverwachte melodieën die een Italiaanse (Napolitaanse) achtergrond verraadt met spannende akkoord-progressies die je verleiden naar een intense zinsbegoocheling aangevuld met subtiel trompetspel van Bert Lochs die naast trompet (met demper) ook de baritone horn bespeelt. De poëzie van Emily Dickinson is tijdens haar leven weliswaar ongepubliceerd gebleven, maar nu kan zij zich postuum verheugen op dit prachtig album ‘Odd To Love’ dat haar gedichten, inmiddels al meer dan 130 jaar oud, alsnog tijdloos maakt!

Mattie Poels

© 2010 TENEDLE